در این مقاله به تفاوت یاتاقان و بلبرینگ میپردازیم:
ماشینهای صنعتی همواره با اصطکاک میان قطعات داخلیشان مواجه هستند. برای کاهش این اصطکاک و کمک به حرکت روان این قطعات از یاتاقان استفاده میشود. یاتاقانها بر اساس فاکتورهای مختلفی شامل ساختار و نوع حرکت به انواع مختلفی طبقهبندی میشوند که یکی از زیرمجموعههای آن بلبرینگ است.
در واقع معمولا به یاتاقانهای لغزشی یاتاقان گفته میشود و منظور از تفاوت یاتاقان و بلبرینگ، تفاوت یاتاقان لغزشی و بلبرینگ است. در مورد تفاوت در ساختار این دو قطعه باید گفت که یاتاقان لغزشی دارای دو سطح است که به صورت مستقیم بر روی یکدیگر میلغزند. ولی بلبرینگها شامل تعدادی گوی هستند که بر روی یک سطح صیقلی بر روی یکدیگر لغزش دارند.
هر دو این قطعات برای حرکت روان به مایع روانساز نیاز دارند. در این مطلب پیش از بررسی تفاوت یاتاقان و بلبرینگ هر کدام را به صورت جداگانه بررسی میکنیم.
برای اطلاع از قیمت زنجیر کانویر و زنجیر محافظ کابل فلزی با کارشناسان سایت سیپورت صنعت تماس بگیرید.09123777031
Table of Contents
Toggleپیش از بررسی تفاوت یاتاقان و بلبرینگ ابتدا لازم است به بررسی ساختار یاتاقان و بلبرینگ به تنهایی و همچنین مزایا و معایب استفاده از یاتاقان لغزشی، همچنین بلبرینگ و مزایا و معایب استفاده از آن بپردازیم.
همانگونه که اشاره شد، یاتاقان به طور کلی و یاتاقان لغزشی در مفهوم جزئیتر به عنوان یک تکیهگاه در ماشینهای صنعتی به کار میرود و وظیفهی آن جلوگیری از هدر رفتن انرژی، کاهش اصطکاک و امکان بروز آسیب به قطعات متحرک این دستگاهها در زمان کار است. یاتاقانهای لغزشی دارای یک ساختار ساده شامل دو حلقه در داخل هم هستند. یک حلقه به تکیهگاه و دومی به جسم متحرک اتصال دارد. به منظور کاهش اصطکاک و خنک کردن قطعات از طریق جذب حرارت آنان، در میان این دو حلقه از یک لایه نازک روانساز استفاده میشود.
از مزایای استفاده از یاتاقانهای لغزشی میتوان به ایجاد سر و صدای بسیار کم به دلیل عدم وجود قطعات متحرک اضافی در آن، قابلیت تحمل بار بیشتر در یاتاقان لغزشی نسبت به بلبرینگ، قابلیت کار کردن در داخل آب و صرفه اقتصادی بیشتر برای شفتهای دارای قطر بزرگ اشاره کرد. از دیگر مزایای این نوع یاتاقان جدا شدن ساده اجزا و امکان تعمیر آسان آن است.
به عنوان معایب یاتاقانهای لغزشی نیز میتوان به نیاز همیشگی به روانساز برای کاهش اصطکاک و کاهش دمای قطعه برای جلوگیری از آسیب جدی به آن اشاره کرد. به علاوه وجود فشار زیاد بر روی دو صفحه لغزان موجب نشتی روغن از میان یاتاقان میشود.
دسته دیگر از یاتاقانها، یاتاقان غلتشی یا همان بلبرینگها هستند. بلبرینگها بر مبنای اصل آسانتر بودن غلتش دو جسم بر روی یکدیگر در مقایسه با لغزش آن ساخته شدهاند. در واقع در بلبرینگها، تعدادی گوی فلزی در میان دو صفحه متحرک تعبیه شدهاند و همین موجب میشود که صفحات به جای لغزش بر روی یکدیگر، با غلتش حرکت کنند.
یکی از مزایای استفاده از بلبرینگها در مقایسه با یاتاقان، نیاز کمتر به روانسازی است. همچنین بلبرینگها در صورت وارد آمدن فشار و بار کم به محور متحرک قابلیت کاربرد مناسبی دارند. اصطکاک در این قطعات کمتر و حرکت آن روانتر است. همچنین بلبرینگها به نگهداری خاصی نیاز ندارند و کوچکتر از یاتاقانهای لغزشی مشابه خود هستند.
در مورد معایب استفاده از بلبرینگها نیز باید به فرسودگی ناشی از تنش و ارتباط سطوح با گویها اشاره کرد. به علاوه بلبرینگها قطعات حساسی هستند و استفاده کم یا زیاد از روان کننده یا بیدقتی در زمان مونتاژ یا نصب آن میتواند به آسیب و خرابی آن منجر شود.
یکی از موارد تفاوت یاتاقان و بلبرینگ در کاربرد آنها در خودرو است. در واقع در قطعات چرخشی خودروها از بلبرینگ استفاده میشود تا با کاهش اصطکاک آن به عملکرد بهتر خودرو کمک کند. از طرفی یاتاقانها به دلیل ساختار مقاوم و قابلیت تحمل بارهای بزرگ لرزشی و ضربهای کاربرد زیادی در موتور خودروها به ویژه موتورهای احتراق داخلی دارند.
دیگر مواردی که در تفاوت یاتاقان و بلبرینگ موثر هستند میتوان به مدل و میزان بار قابل اعمال بر بلبرینگ و یاتاقان، شرایط کاری مناسب برای بلبرینگ و یاتاقان از جمله دمای کاری و میزان رطوبت اشاره کرد.