روانکاری یاتاقان به منظور بهبود کاربری این قطعه انجام میشود. در واقع یاتاقان پس از روانکاری قادر به عملکرد نرمال است و از تماس مستقیم بین سیمها و سطح بدنه نورد جلوگیری میشود. همچنین این عمل منجر به کاهش اصطکاک و سایش در داخل یاتاقان، افزایش طول عمر آن و افزایش عملکرد بلبرینگ میشود. از مزایای دیگر روانکاری یاتاقان میتوان به جلوگیری از بروز زنگزدگی و خوردگی ناشی از نفوذ اجسام خارجی به بلبرینگ اشاره کرد. در این مطلب نحوه روانکاری یاتاقان ها را با هم بررسی میکنیم.
برای اطلاع از قیمت ساخت زنجیر کانوایر و زنجیر محافظ کابل فلزی با کارشناسان سایت سیپورت صنعت تماس بگیرید.09123777031
Table of Contents
Toggleروانکاری یاتاقان ها چند روش را شامل میشود که پرکاربردترین آنها روشهای دستی، حلقه روغن، طناب روغن، پد روغن، حمام روغن و روشهای پاششی، تحت فشار، روغن در گردش و روانکاری جت هستند.
روانکاری به صورت دستی در واقع سادهترین روش برای انجام این فرایند است. در این روش در صورت کم بودن میزان روان کننده در یاتاقان باید ابتدا میزان روغن را با روغندان افزایش دهیم. ولی چون تشخیص صحیح میزان روغن دشوار است و امکان فراموش کردن بررسی میزان روانکار و تجدید آن وجود دارد، بهترین راهکار قرار دادن یک پوشش گرد و غبار یا دریچه توپی بر روی سوراخ سوخت و استفاده از نمد، پنبه، پشم و غیره به عنوان دستگاه فیلتر است.
در این روش از حلقهی آویزان بر روی شفت و قابلیت چرخش آن، برای ورود روغن از حوضچه روغن به یاتاقان استفاده میشود. دقت کنید که در زمان انجام این کار باید شفت به صورت افقی قرار گرفته باشد و حلقه روغن بدون درز باشد.
این روش برای یاتاقانهای دارای سرعت متوسط و بالا که قطر شفت در آنها بیشتر از 50 میلیمتر باشد، مناسب است. در صورت کمتر بودن نسبت ابعاد یاتاقان از 2 فقط باید از یک حلقه روغن استفاده شود. ولی در صورت بیشتر بودن این نسبت از 2، به دو حلقه روغن نیاز است.
در این روش روغن روان کننده در فنجان روغن با کمک عملکرد مویرگی و سیفون طناب روغن، وارد یاتاقان میشود. روش طناب روغن برای یاتاقانهای بار سبک و متوسط دارای سرعت محیطی کمتر از 4-5 متر بر ثانیه مناسب است. همچنین میتوان از طناب روغن به منظور ایفای نقش فیلتر در کل فرآیند استفاده کرد.
روانکاری در این روش با کمک عملکرد مویرگی پد روغن انجام میشود. در واقع این عملکرد در اعمال روغن روان کننده در حوضچه به سطح قطر شفت کاربرد دارد. از مزایای این روش میتوان به تمیز نگهداشتن سطح اصطکاک اشاره کرد، ولی امکان ورود روغن به میزان کم به دلیل مسدود شدن منافذ به دلیل گرد و غبار نیز وجود دارد. معمولا مقدار عرضه روغن روانکاری در این روش برابر با 1/20 روغن کاری روغن است.
این روش روانکاری با فرو بردن قسمتی از بلبرینگ در روغن روان کننده انجام میشود. البته روش حمام روغن با وجود کارایی برای یاتاقان های محوری شفتهای عمودی، برای یاتاقان های شعاعی شفتهای افقی کارایی مناسبی نخواهد داشت.
در این روش از چرخش قطعات چرخان در مخزن روغن به منظور پاشیده شدن روغن روانکاری و ورود آن به بلبرینگ استفاده میشود. روش پاششی برای یاتاقان های دارای سرعت بالاتر کارایی دارد.
در روش روغن کاری تحت فشار، از فشار پمپ روانکاری برای ورود روغن به یاتاقان استفاده میشود. سپس روغن روانکاری جاری شده از یاتاقان برای بازیافت به حوضچه روغن بازیابی خواهد شد. این روش به عنوان پایدارترین و روانکننده ترین روش تامین روغن، برای یاتاقان های دارای سرعت بالا، بار سنگین و نوع کشویی مناسب تشخیص داده شده است.
در این روش ابتدا روغن توسط پمپ روغن فیلتر میشود. در مرحلهی بعد و پس از نحویل به قسمتهای بلبرینگ، روغن روان کننده از یاتاقان عبور میکند، دوباره فیلتر میشود و پیش از استفاده خنک خواهد شد. این روش به دلیل قابلیت از بین رفتن مقدار مشخصی از گرما توسط روغن در گردش و تاثیری که در کاهش دمای یاتاقان دارد، در حمل قطعات با سرعت بالا تاثیر مثبت زیادی دارد.
در روش روانکاری جت از پمپ روغن به منطور پرتاب روغن پرفشار از طریق نازل به یاتاقان استفاده شده و در نهایت روغن ورودی به یاتاقان از انتهای دیگر آن به شیار روغن وارد خواهد شد.
در واقع به دلیل دشوار بودن ارسال روغن روان کننده به یاتاقان با استفاده از روش روانکاری عمومی، از روانکاری جت استفاده میشود. چون در زمان چرخش یاتاقان با سرعت بالا، عناصر غلتشی و قفس هم به ایجاد یک جریان هوا با سرعت چرخش نسبتا بالا در اطراف آن کمک میکنند. بنابراین در این زمان لازم است روان کننده به صورت پرفشار به داخل یاتاقان پاشیده شود. همچنین لازم است به قرار گرفتن موقعیت نازل در بین حلقه داخلی و مرکز قفس توجه کنید.