زنجیر آسانسور یا زنجیر جبران آسانسور از ملزومات ساختمانهای بلند است. در این ساختمانها به دلیل بالا بودن ارتفاع و طول چاه آسانسور لازم است از زنجیر جبران آسانسور استفاده شود. به دلیل اینکه افزایش طول چاه آسانسور به افزایش طول و تعداد رشتههای سیم بکسل مورد استفاده در کابین و وزنه تعادل آسانسور میانجامد. افزایش طول سیم بکسل به خودی خود با عدم تعادل نیروی بین وزنه تعادل و کابین آسانسور همراه است.
اینجاست که از زنجیر برای ایجاد تعادل در سیستم آسانسور مورد استفاده قرار میگیرد. روشن است که زنجیر جبران آسانسور در حفظ مناسب کارکرد و ایمنی آسانسور و عملکرد قطعات آن نقش موثری ایفا میکند. بنابراین در این مطلب قصد داریم در مورد زنجیر آسانسور، کاربردها و شرایط استفاده از آن و همچنین انواع زنجیرهای آسانسور صحبت کنیم.
برای اطلاع از قیمت زنجیر کانوایر،محافظ کابل فلزی،محافظ کابل پلی آمید،کوپلینگ روتکس،کوپلینگ زنجیری و … با کارشناسان سایت سیپورت صنعت تماس بگیرید.09123777031
Table of Contents
Toggleزنجیر آسانسور یا زنجیر جبران در واقع یکی از اجزای سیستم تعلیق این وسیله به شمار میرود. همانگونه که اشاره شد، با افزایش تعداد سیم بکسلهای آسانسور، تعادل میان کابین و وزنه تعادل آسانسور از بین میرود. در این میان استفاده از زنجیر جبران آسانسور موجب ایجاد تعادل مکانیکی و دینامیکی در سیستم آسانسور میشود. به دلیل اینکه از تاب خوردن سیم بکسل به دلیل طول زیاد جلوگیری میکند.
زنجیر جبران آسانسور نوعی زنجیر فولادی است. استفاده از فولاد در تولید این نوع زنجیر به دلیل این است که باید برای کنترل سیم بکسل مقاومت بالایی داشته باشد. به علاوه لازم است وزن زنجیر جبران آسانسور با وزن سیم بکسل آسانسور برابر باشد. البته معمولاً از یک روکش پلاستیکی بر روی آن استفاده میشود. کاربرد این روکش جلوگیری از ایجاد سر و صدا در صورت حرکت زنجیر جبران ناشی از حرکت آسانسور است.
به طور کلی این زنجیر در حرکت نرم و بدون تکان آسانسور در طبقات و حفظ ایمنی و سلامت سرنشینان تاثیر زیادی دارد. بنابراین در زمان نصب و راهاندازی آسانسور در مورد استفاده درست از آن یعنی انتخاب صحیح نوع و مدل زنجیر، اندازه زنجیر و تناسب آن با ابعاد سیمهای بکسل و همچنین نصب مناسب آن اطمینان حاصل کنید.
اتصال زنجیر جبران از یک طرف به زیر کابین آسانسور و از طرف دیگر به زیر قاب وزنه تعادل است. به علاوه لازم است اتصال به گونهای صورت گیرد که در زمان قرار گرفتن کابین در بالاترین طبقه و وجود وزنه تعادل در پایینترین بخش چاه آسانسور، تعادل وزنی لازم در سیستم آسانسور برقرار شود.
اصلیترین کاربرد زنجیر آسانسور در حفظ تعادل سیستم تعلیق آن است. به علاوه این قطعه در افزایش کارایی و رعایت استانداردهای موجود برای داشتن یک آسانسور ایمن تاثیر زیادی دارد. در واقع عدم استفاده از این وسیله میتواند به دلیل وجود تکانهای ناایمن موجب بروز مشکلات ایمنی و سلامتی برای مسافران و سرنشینان شود. کاربردهای زنجیر جبران شامل موارد زیر است.
– جلوگیری از ایجاد ساییدگی و خوردگی سیمهای بکسل و وزنه تعادل
– ممانعت از بروز خراش و خوردگی بر روی شیار فلکه اصلی موتورهای گیربکسی
– تاثیر مثبت در کاهش دمای موتور و ممانعت از خراب شدن زودهنگام آن
– کاهش هزینههای سرویس، نگهداری و تعمیر آسانسور
– کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن
– ممانعت از به وجود آمدن حالت سرخوردگی در سیمهای بکسلی موجود بر روی فلکه کششی
در مورد کاربرد زنجیر آسانسور باید به این نکته اشاره کرد که این وسیله صرفا در آسانسورها و بالابرهای کششی کاربرد دارد. بنابراین در سایر انواع آسانسورها مانند مدل هیدرولیک و غیره کاربردی ندارد.
به طور کلی استفاده از زنج
یر جبران آسانسور در ساختمانهای بلند و دارای چاه آسانسور طولانی ضروری است. بنابراین لازم است در این زمینه به عواملی مانند ارتفاع ساختمان، ارتفاع چاه، مدل آسانسور و غیره توجه کرد. همچنین وجود شرایط زیر میتواند دلایل دقیقتری برای استفاده از زنجیر جبران آسانسور در اختیار ما قرار دهد.
– اگر ارتفاع طبقات از 27 متر بیشتر باشد و تعداد توقف آسانسور یا تعداد طبقات نیز از ده بیشتر شود. البته معمولاً در صورت بالاتر بودن تعداد طبقات ساختمان از 8 تا 10 طبقه نیز از زنجیر اسانسور استفاده میشود. عدد دقیق به وزن کابین، ظرفیت آن، تعداد قطعات جانبی از جمله وزن و ارتفاع سیم بکسلها بستگی دارد و در نهایت باید توسط کارشناس فنی تشخیص داده شود.
– اگر وزن کل سیم بکسل آسانسور درون چاه از 75 کیلوگرم بیشتر باشد.
– اگر وزن سیم بکسل معلق در چاه آسانسور بیشتر یا برابر با 20 درصد از وزن کل کابین آسانسور باشد.
– اگر تراولینگ کابین یا طول مسیر رفت و برگشت آن از 33 متر بیشتر باشد
انواع زنجیرهای جبران آسانسور کدامند؟
متداولترین انواع زنجیر آسانسور شامل زنجیر کنفدار، زنجیر کابلی یا روکش باتومی و زنجیر روکش پلاستیکی است. هر کدام از این مدلها دارای ویژگیهای متفاوتی هستند که در ادامه با هم بررسی میکنیم.
– زنجیر کنفدار: این مدل زنجیر از سوراخهایی تشکیل شده که زنجیرهای رشتهای از قسمت پایین آن عبور میکند. زنجیر کنف دار قدیمیترین نوع در میان زنجیرهای آسانسور است.
– زنجیر کابلی یا روکش باتومی: این مدل دارای روکشهای باتومی در قسمت رویی زنجیر است که با استفاده از تجهیزات مدرن بر روی زنجیر قرار داده میشود. کاربرد این روکش افزایش مقاومت و طول عمر زنجیر است. این مدل به دلیل بیشتر بودن قطر و قوس در مقایسه با زنجیرهای مدل پلاستیکی، دارای زمان برگشت قوس بیشتری نیز هست. بنابراین لازم است در زمان نصب زنجیر کابلی به میزان حدودی 1 تا 1.5 سانتیمتر بیشتر فضا در نظر گرفته شود. این کار از پیچش و یا ترک خوردن زنجیر جلوگیری میکند.
– زنجیر روکش پلاستیکی: روکش این مدل زنجیر از جنس PVC بر روی آن قرار میگیرد.
به طور کلی محاسبه وزن زنجیر اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینکه در زمان تعیین آن، باید به هماهنگی با وزن سیمهای بکسل و سایر بخشها توجه کرد. بیشتر بودن یا کمتر بودن وزن آن در مقایسه با سایر بخشها، موجب عدم تعادل و بروز مشکل میشود. به همین دلیل لازم است محاسبه وزن زنجیرهای آسانسور با استفاده از فرمول دقیق زیر انجام شود.
وزن زنجیر از حاصل جمع نصف وزن تراول کابل و وزن سیمهای بکسل معلق در چاه آسانسور
وزن سیمهای بکسل نیز از ضرب کردن وزن یک متر سیم در مجموع رشتههای آویزان و ضرب کردن آن در ضریب سیک بکسلبندی به دست میآید. به طور کلی لازم است کلیهی محاسبات و اجرای آن به صورت دقیق و اصولی توسط مهندسان و ناظران انجام شود.